O, O, Quito. Ecuador, the land of Everything - Reisverslag uit Aracaju, Brazilië van Lucille Kok - WaarBenJij.nu O, O, Quito. Ecuador, the land of Everything - Reisverslag uit Aracaju, Brazilië van Lucille Kok - WaarBenJij.nu

O, O, Quito. Ecuador, the land of Everything

Door: Lucille Kok

Blijf op de hoogte en volg Lucille

27 Februari 2016 | Brazilië, Aracaju

Ik moet het jullie vertellen… Ik ben verliefd! Verliefd op een ware schoonheid vol wilde overgave en subtiele charme, veelzijdig, temperamentvol en hartelijk tegelijk… De naam van mijn nieuwe geliefde? Ecuador! Mag ik hem aan jullie voorstellen?
Ik ben hier nu nog geen week en nu al kan ik bevestigen wat ik van veel mensen over dit land heb gehoord: het heeft werkelijk alles in zich! En dan bedoel ik ook echt alles! Vanaf de eerste avond waarop we direct na aankomst de stad in zijn gegaan om het uitgaansleven eens te keuren ben ik overweldigd door de veelzijdigheid. Het uitgaansleven had nog het meeste weg van een party oord aan de spaanse costa, waar heel puberend Europa massaal naartoe trekt om zich een week te vergapen aan alles wat God verboden heeft… Nouja, dat klinkt wel erg overdreven, maar we troffen weldegelijk een hele wijk aan vol met bars waar party hitje naar party hitje werd gedraaid en het merendeel van het feestend publiek bestond uit 18jarige Engelse vrijwilligers, jagende Ecuadoraanse halfbloedjes en, wie anders, een aanzienlijk aantal Nederlandse backpackers die met gemak 3 koppen boven de rest van de massa uitstaken... De eerste indruk doe je nooit meer over… Maar in dit geval viel dat nog te bezien…
In de dag die volgden hebben we ons eerst ondergedompeld in de levendigheid van de lokale markt en het gigantische historische centrum waar een glorieus koloniaal verleden zich afspiegelt in het grote aantal historische gebouwen en straatjes wat bewaard is gebleven. De stad heeft een duidelijk Spaans-Portugese allure, met als voornaamste verschil dat hier alles wel goed onderhouden is… Hoewel de goede sfeer in deze prachtige stad ons zeker gunstig stemde hebben we ons daar nog niet tevreden mee laten stemmen. Want, zoals ik altijd zeg, als je de hoofdstad hebt gezien weet je eigenlijk nog vrijwel niets over het land. Tijd om ook de natuur eens te ontdekken dus!
De Andes… Werkelijk weer één van de meest indrukwekkende berggebieden die ik heb mogen aanschouwen… We hebben ons weekend goed benut door een lange wandeltocht te maken langs Laguna Quilotoa, een helder blauw kratermeer, midden in de hoogvlakten van de Andes. Wat een relaxte wandeling van een paar uurtjes had moeten worden liep uit op een heuse uitputtingsslag. We klauterde eerst over een stijl zandpad naar beneden naar het helblauwe water en daarna weer omhoog, om onze route te vervolgen over de rand van de krater. We waren van plan naar het volgende dorpje te lopen, en net toen we moe en voldaan ons laatste water hadden opgemaakt en hadden geconstateerd dat vooral ik als een garnaal aan het verbranden was onder de zon die hier op de evenaar en op deze hoogte extra fel schijnt, kwamen we er achter dat we nog 7 kilometer verder moesten lopen… Op zich geen probleem, maar in dit geval, na al ruim 5 uur gelopen te hebben door de hitte en de hoogte, die letterlijk adembenemend is door het gebrek aan zuurstof, kwam deze verrassing niet helemaal als geroepen. Dat gezegd te hebben, moet ik wel toegeven dat het stuk van de wandeling wat volgde absoluut adembenemend was en niet gemist had mogen worden. Door bochtige paadjes en spelonken daalde we af naar de bodem van een diepe kloof, om aan de overkant weer omhoog te klauteren tussen eucalyptus bomen, met uitzicht op de grillige bergwanden om ons heen. Ik kan je vertellen dat het driegangenmenu wat ons die avond in ons kneuterige hostel werd voorgeschoteld bovenste best gesmaakt heeft!
Na een lange nacht waarin ik als een blok heb geslapen zijn we vanochtend weer op de bus gestapt terug naar Quito, waar Nina en Ik ons de hele middag hebben vermaakt in één van de talrijke parken van de stad. Op deze zonnige zondagmiddag begaven we ons tussen het Ecuadoraanse publiek wat overal liep te genieten van de kunstmarkt, lokale lekkernijen of een potje volleybal. Het viel ons op hoe goed de kwaliteit van leven hier is, in ieder geval in dit deel van de stad. Ik moet het nog een keer benadrukken, dit land heeft echt alles, van cultuur tot overweldigende natuur tot vriendelijk glimlachende mensen!

  • 28 Februari 2016 - 20:47

    Ingeborg:

    Wat leuk !foto's . Het beeld dat ik me had gevormd was al mooi, maar foto's laten het compleet plaatje
    zien. En Nina, is zij een mede student uit Nederland?

    je zal wel meteen zonnebrand creme gekocht hebben , factor50?
    lieve groet,mams

  • 29 Februari 2016 - 16:20

    Annemarieke:

    Verliefde garnaal hihi wat een heerlijk verhaal weer. Nou Mams krijgt er vast heel veel zin in na het lezen van al dit moois... :) je had foto's zei je even kijken hoor... :) tot snel. kus

  • 29 Februari 2016 - 16:23

    Annemarieke:

    Li adembenemend die bergen en je proeft de sfeer zowat in de stad... ;) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lucille

Actief sinds 03 Feb. 2016
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 10165

Voorgaande reizen:

03 Februari 2016 - 31 December 2016

Zuid Amerikaaa

Landen bezocht: